Kontakt oss gjerne!

951 76 706

post@fehuset.no

Storgaten 7e, 1531 Moss

Følg oss på:

Hvordan kommunisere med markedet i krisetider?

Mange bedriftsledere har de siste ukene vært tvunget til å ha fokus på å håndtere konsekvensene av krisen vi er inne i. Man har hatt enn nok med å forhold seg til permitteringer og økonomiske tiltak for å overleve krisen. Krisehånderinger må til, men nå er det tider for å begynne å løfte hodet å tenke fremover. Vi kan ikke lukke oss inne og vente på at det går over. Skal vi ha kunder etter dette bør fokuset rettes mot de vi skal leve av fremover.

Det er ikke sikkert vi skal kommunisere med markedet som før – enten fordi krisen vil bidra til varige endinger i markedet eller fordi kunder midlertidig har endret adferd eller har endrede behov. Du bør nå tenke godt igjennom hva kan vi gjøre for å bevare eller styrke merkevaren vår?

Det skjer positive ting i krisetider og vi må være for å oppdage mulighetene og vi må ha et ønske om å ta del i det som skjer. Aller helst ta lederskap. Erfaringer fra tidligere kriser viser at de som er aktive og kloke får best posisjon når krisen er over.

Erfaringer fra tidligere kriser viser at de som er aktive og kloke får best posisjon når krisen er over.

Hva kan du gjøre?

Som alltid må vi ha målgruppen og deres situasjon i fokus. Det handler, mer enn noen gang;  ikke om hva du ønsker å formidle, men mest av alt hva ønsker målgruppen å høre nå, hva er viktig og interessant for dem. Vi må alltid ha det i fokus, men vi må være klar over at de vi skal kommunisere med nå antakelig er i en annen situasjon enn normalt og det er tid for markedsførere å være litt ydmyke.

For markedsførere er det derfor tid for å være litt ydmyke: Bruk innsikt og kjenne gjerne på dine egne tanker og reaksjoner. Det er ikke tid for «løp og kjøp-reklame». Det er tid for virkelig å ha fokus på og å bruke innsikt i målgruppen. Bruk den godt slik at du oppnår sympati og forståelse.

Vær «deg selv» og vær ekte!

Det er en fin tid for å gi styrke til merkevaren din gjennom å kommunisere innhold som er ekte ment – det blir som regel ektefølt i markedet. Gi kunder og potensielle kunder noe av verdi og som betyr noe for dem, som inspirerer, kanskje oppmuntrer og engasjerer.

Oppgaven er å beholde de gode relasjonene og renommèet til bedriften eller merkevaren din. Salg kommer som en konsekvens av at du har noe relevant, innsiktsfullt og troverdig å kommunisere. Det betyr kanskje at du skal vise litt sårbarhet mer enn å vise hvor «sterk og god du er» akkurat nå.

Vi oppfordrer til å la kreativiteten blomstre

Noen enkle råd for markedsføring i krisetider:

  • Overfor de som er negativt berørt;  ikke salg, men buskap som viser forståelse og hjelp (økt kundeservice, frivillig innsats overfor de som trenger, utrykk sympati og tilstedeværelse på sosiale medier mv).
  • Overfor de som er mindre berørt; her kan det være mer «business as usual», men vær oppmerksom på at ting endrer seg fort. Være relevant i budskapet og vær klok!
  • Overfor de som opplever vekst; hold deg unna kynisme, men ha gjerne fokus på fornuft og saklighet. Gi dem støtte –  “en klapp på skulderen”!

Det er også en tid for å få gjort ting du har tenkt på en stund

Vi har laget en liten liste med eksempler på områder det er mulig å ta tak i nå:

  • Tenke gjennom – hva dere egentlig leverer av verdi til kundene – en god anledning til virkelig å tenke gjennom dette viktige temaet som jo er kjernen i virksomheten. Ring til kunder og spør, lag spørreundersøkelser og la ansatte få komme med siden meninger.
  • Vurder om det er tid for at dere skal utvikle nye produkter eller tjenester – eller planlegge lansering av noe dere har tenkt på en stund?
  • Gjennomgå markedsstrategien og markeds-/aktivitetsplanene og tenk alternativer fremover.
  • Sette i gang planer som har «ligget i skuffen»
  • Ny eller justering av websiden
  • Sette i gang med innholdsproduksjon og blogg
  • Optimalisering eller planlegge digitale markedskampanjer
  • Komme i gang med sosiale medier eller optimalisere det som gjøres. Vurdere nye steder og tenke gjennom om de brukes riktig eller er det forbedringspotensiale
  • Logo eller grafisk profil – trengs en oppgradering eller noe nytt?
  • Er det brosjyrer eller annet markedsmateriell som kan igangsettes

Lag brainstorming rund temaer som er viktige for bedriften fremover.

Vi oppfordrer til å la kreativiteten blomstre. Lag brainstorming rund temaer som er viktige for bedriften fremover. Ta kurs og les faglitteratur for å øke fagkompetansen. Alt er mulig over nettet!

Vi inviterer deg ellers til å kontakt oss for å diskutere hva det er best for dere å gjøre innenfor markedsføring og kommunikasjon nå og i tiden fremover. Flere kloke hoder tenker bedre og om dere er opptatt med andre ting akkurat nå, så kan vi bistå på vårt vis.

Vi vil gjerne hjelpe deg!

Send oss en melding og vi tar kontakt!