
14 nov Grafisk profil signaliserer hvem du er
Markedsføring handler om å skilles seg ut fra konkurrentene og gjøre seg attraktiv overfor målgruppens slik at de velger dine produkter eller tjenester. Alt handler om å bli foretrukket. For å bli valgt må du også fremstå med tydelighet og gjenkjennelse og i en «drakt» som passer deg.
Produkter og tjenester blir mer og mer ensartet og det kan være små ting som gjør at du fremstår som vinneren. Kjennskap til deg og kunnskap om hva du leverer er viktig, men du må også bli likt. På samme måte er det når en arbeidssøker skal på intervju. Man kler seg for å virke seriøs, og samtidig må det stemme med personligheten. Da får du en personlig stil. På samme måte er det med bedrifter og produkter.
Logo og den grafiske profilen din er «antrekket» og ditt ansikt utad. Den uttrykker din bedrifts identitet og ønsket profil.
Våg og skille deg ut og vis din identitet
Din grafiske profil er bedrifts med farger, fonter og logotype i alle kanaler du viser deg i. Den skal gjøre sitt til at du skiller deg ut og blir gjenkjent – både tidsriktig og i henhold til dine verdier og mål. Alle de signalene du gir til markedet blir samlet den oppfatningen som dannes. Sørg for at de tingene du har full kontroll over gir sammenfallende signal. En tydelig og god profil fil gjør at du kan føle deg trygg på at du fremstår slik du ønsker.
Trekker vi analogien til en arbeidssøker er den grafiske profilen det du har på deg, frisyren din og stemmen din, men kommunikasjon er det vedkommende sier. Begge deler er avgjørende for hvordan du blir oppfattet, likt og foretrukket. Hvis det er «missmatch» mellom signalene som gis skaper det forvirring. En god balanse er viktig. Hvis du roper høyt og er stygt kledd eller om du er overpyntet så vil det ta oppmerksomheten fra det du ønsker å si.
En kommunikasjonsplattform danner grunnlaget for all kommunikasjon. LES HER
Vi har samlet noen viktige forhold du bør tenke gjennom og som den grafiske profilen bør tilfredsstille:
- Være forankret i dine verdier og signalisere virksomhetens identitet
- Skille seg fra konkurrentene
- Skal bidra til at du blir likt og gir markedet de rette assosiasjonene (se innsikt)
- Skal kunne brukes på alle flater du er synlig på, i ulike farger og størrelser
- Gi gjenkjennelseseffekt – også på lang avstand (f.eks. skilt eller en bil i fart)
- Være unik, lett å huske og tidsriktig (ikke kjedelig og ikke for trendy)
- Fleksibel og brukervennlig (skal leve lenge og følge bedriftens utvikling)
En kommunikasjonsplattform vil gi føringer for din grafiske profil
Logo og profil dokumenteres i en profilhåndbok/-manual. Den trenger ikke være omfattende og komplisert, men gi klare føringer. Det sikrer riktig bruk av alle, internt og ekstern. Profesjonelle aktører som f.eks. reklamebyrået ditt vil alltid ha respekt for gode grafiske retningslinjer.
En profilmanual bør inneholde:
- Viser logo i ulike størrelser og farger
- Selskapets fargepalett
- Føringer for bruk av logo og farger på ulike elementer (visittkort, presentasjon, bruk i annonser, bruk i sosiale medier, på webside mm)
Gjør den lett tilgjengelig for alle i organisasjonen og sørg for at den er enkel. Det øker forståelsen og respekten for programmet. Vi anbefaler allikevel at du lar fagfolk utvikle de ulike elementene. Det er ikke lurt å forvente at ansatte forstår hvordan retningslinjene skal håndteres eller har kompetanse til å få det godt.

Tidens tann
Vi lever i en tid med markeder i stadig endring. Det gir krav om endring også i virksomheter. En grafisk profil som er godt fundamentert i selskapets verdier og identitet er det derimot grunn til å beholde over tid. En «facelift» kan være nødvendig fra tid til annen og kanskje også en total fornyelse, men da er det gjerne fordi kjernevirksomheten endres slik at behovet for å endre grunnlaget også er tilstede.
Vi anbefaler derfor;
– finn din stil og fremstå gjennomført!
Prosessen frem til ferdig resultat bør du legge litt tid og ressurser i, resultatet vil du ha stor nytte av lenge. Gir deg også mulighet til å stå støtt i et komplisert mediebilde og i et marked der kunder «hopper og spretter» og der mye av valget for kjøp gjøres før man kontakter bedriften. Sørg for at du har kontroll på hvordan du ser ut.